1. Szkolny Klub Europejski – informacje ogólne

Szkolny Klub Europejski jest formą współpracy nauczycieli i uczniów. Zajmuje się upowszechnianiem wiedzy o Europie – państwach, historii, geografii, sztuce, nauce, sławnych ludziach, instytucjach i organizacjach, integracji europejskiej wśród członków klubu, innych uczniów szkoły, a także rodziny, znajomych, mieszkańców miejscowości czy regionu. Uczy młodych ludzi aktywności, tolerancji, szacunku dla różnic kulturowych i odmienności innych narodów, umiejętności poszukiwania informacji, współpracy w grupie, realizacji założonych celów. Zdobyta wiedza,  doświadczenie i umiejętności mogą okazać się pomocne w dalszym rozwoju zawodowym.

Działalność klubu realizowana jest  z instytucjami i partnerami chętnymi do współpracy.

Pierwsze Szkolne Kluby Europejskie powstały w Portugalii, skąd idea ta przeniosła się do całej Europy.

2. Szkolny Klub Europejski w naszej szkole – historia powstania

Szkolny Klub Europejski działa w naszej szkole od 10 marca 2003 r.

Powstał z inicjatywy uczniów i nauczycieli pani Jolanty Olejarskiej i pani Krystyny Sosnowskiej. SKE rozpoczął swą działalność po uzyskaniu zgody ówczesnego dyrektora Zespołu Szkół  w Oleszycach pani Teresy Mazur oraz po zarejestrowaniu w RCIE w Rzeszowie i Centrum Informacji Europejskiej w Warszawie. W kolejnych latach opiekę nad członkami Szkolnego Klubu Europejskiego sprawowali następujący nauczyciele:  Magdalena Warcaba, Monika Błaż, Agnieszka Kapel.

Od 2023 r. opiekę nad Szkolnym Klubem Europejskim sprawuje pani Judyta Senyk-Baran.

3. Cele działania Szkolnego Klubu Europejskiego

a) Pogłębianie i upowszechnianie wiedzy o Unii Europejskiej poprzez organizowanie i angażowanie się członków klubu w przedsięwzięcia o tematyce europejskiej.

b) Szerzenie i wspieranie edukacji europejskiej.

c) Promowanie aktywnego obywatelstwa i uczenie odpowiedzialności za swoje działania.

d) Kształtowanie postaw aktywności, tolerancji, szacunku dla różnic kulturowych i odmienności innych narodów, umiejętności poszukiwania informacji, współpracy w grupie, dążenia do realizacji założonych celów.

e) Tworzenie przestrzeni do eksploracji pozaformalnych metod i obszarów uczenia się, takich jak międzynarodowa komunikacja w zakresie tematyki europejskiej (np. zagadnienia polityczne, gospodarcze, kulturalne, itd.).

f) Promowanie autonomii uczniów poprzez uczenie krytycznego myślenia i rozwijanie ducha przedsiębiorczości.

g) Propagowanie świadomego obywatelstwa europejskiego i rozwijanie kompetencji językowych.

4. Działania organizacyjne:

a) opracowanie statutu,

b) określenie nazwy, motta, emblematu (logo) klubu,

c) przygotowanie pomieszczenia klubowego,

d) organizowanie “burzy mózgów” na temat akcji, które klub mógłby przeprowadzić,

e) opracowanie planu i sposobu informowania społeczności szkolnej czy lokalnej (gazetka ścienna, ulotki, gazetka szkolna poświęcona tematyce europejskiej, informacje w social mediach,

f) prowadzenie kroniki klubowej będącą prezentacją osiągnięć oraz zakładki na stronie internetowej.

5. Działania w szkole:

a) przygotowanie wystaw tematycznych,

b) organizowanie konkursów wiedzy o Europie, obchodów Dnia Europejskiego i poszczególnych państw europejskich,

c) sporządzanie map, plakatów, plansz edukacyjnych,

d) organizowanie tematycznych debat, seminariów i konferencji we współpracy z instytucjami europejskimi,

e) przygotowanie “półki europejskiej” w szkolnej bibliotece i tworzeniu teczek lub albumów tematycznych na podstawie zbieranych informacji,

f) prowadzenie przez członków klubu lekcji europejskich dla uczniów własnej szkoły,

g) organizacja Szkolnych Dni Przedsiębiorczości.

6. Działania pozaszkolne:

a) poszukiwanie grup wsparcia (w szkole, w środowisku lokalnym, instytucjach centralnych, organizacjach pozarządowych o ogólnopolskim zasięgu) – współpracy z mediami, uczestniczeniu w imprezach o tematyce europejskiej,

b) prowadzenie przez członków klubu prelekcji europejskich dla uczniów innych szkół,

c) nawiązanie współpracy z innymi klubami działającymi w Polsce, organizowanie wspólnych przedsięwzięć,

d) nawiązanie współpracy z klubami lub szkołami z innych państw europejskich, w celu organizowania wymiany młodzieży.

7. Dokumentacja Szkolnego Klubu Europejskiego

  • Statut Szkolnego Klubu Europejskiego
  • Regulamin Klubu Europejskiego
  • Deklaracja członkowska
  • Karty członkowskie
  • Kronika Szkolnego Klubu Europejskiego