1. Szkolny Klub Europejski – informacje ogólne
Szkolny Klub Europejski jest formą współpracy nauczycieli i uczniów. Zajmuje się upowszechnianiem wiedzy o Europie – państwach, historii, geografii, sztuce, nauce, sławnych ludziach, instytucjach i organizacjach, integracji europejskiej wśród członków klubu, innych uczniów szkoły, a także rodziny, znajomych, mieszkańców miejscowości czy regionu. Uczy młodych ludzi aktywności, tolerancji, szacunku dla różnic kulturowych i odmienności innych narodów, umiejętności poszukiwania informacji, współpracy w grupie, realizacji założonych celów. Zdobyta wiedza, doświadczenie i umiejętności mogą okazać się pomocne w dalszym rozwoju zawodowym.
Działalność klubu realizowana jest z instytucjami i partnerami chętnymi do współpracy.
Pierwsze Szkolne Kluby Europejskie powstały w Portugalii, skąd idea ta przeniosła się do całej Europy.
2. Szkolny Klub Europejski w naszej szkole – historia powstania
Szkolny Klub Europejski działa w naszej szkole od 10 marca 2003 r.
Powstał z inicjatywy uczniów i nauczycieli pani Jolanty Olejarskiej i pani Krystyny Sosnowskiej. SKE rozpoczął swą działalność po uzyskaniu zgody ówczesnego dyrektora Zespołu Szkół w Oleszycach pani Teresy Mazur oraz po zarejestrowaniu w RCIE w Rzeszowie i Centrum Informacji Europejskiej w Warszawie. W kolejnych latach opiekę nad członkami Szkolnego Klubu Europejskiego sprawowali następujący nauczyciele: Magdalena Warcaba, Monika Błaż, Agnieszka Kapel.
Od 2023 r. opiekę nad Szkolnym Klubem Europejskim sprawuje pani Judyta Senyk-Baran.
3. Cele działania Szkolnego Klubu Europejskiego
a) Pogłębianie i upowszechnianie wiedzy o Unii Europejskiej poprzez organizowanie i angażowanie się członków klubu w przedsięwzięcia o tematyce europejskiej.
b) Szerzenie i wspieranie edukacji europejskiej.
c) Promowanie aktywnego obywatelstwa i uczenie odpowiedzialności za swoje działania.
d) Kształtowanie postaw aktywności, tolerancji, szacunku dla różnic kulturowych i odmienności innych narodów, umiejętności poszukiwania informacji, współpracy w grupie, dążenia do realizacji założonych celów.
e) Tworzenie przestrzeni do eksploracji pozaformalnych metod i obszarów uczenia się, takich jak międzynarodowa komunikacja w zakresie tematyki europejskiej (np. zagadnienia polityczne, gospodarcze, kulturalne, itd.).
f) Promowanie autonomii uczniów poprzez uczenie krytycznego myślenia i rozwijanie ducha przedsiębiorczości.
g) Propagowanie świadomego obywatelstwa europejskiego i rozwijanie kompetencji językowych.
4. Działania organizacyjne:
a) opracowanie statutu,
b) określenie nazwy, motta, emblematu (logo) klubu,
c) przygotowanie pomieszczenia klubowego,
d) organizowanie “burzy mózgów” na temat akcji, które klub mógłby przeprowadzić,
e) opracowanie planu i sposobu informowania społeczności szkolnej czy lokalnej (gazetka ścienna, ulotki, gazetka szkolna poświęcona tematyce europejskiej, informacje w social mediach,
f) prowadzenie kroniki klubowej będącą prezentacją osiągnięć oraz zakładki na stronie internetowej.
5. Działania w szkole:
a) przygotowanie wystaw tematycznych,
b) organizowanie konkursów wiedzy o Europie, obchodów Dnia Europejskiego i poszczególnych państw europejskich,
c) sporządzanie map, plakatów, plansz edukacyjnych,
d) organizowanie tematycznych debat, seminariów i konferencji we współpracy z instytucjami europejskimi,
e) przygotowanie “półki europejskiej” w szkolnej bibliotece i tworzeniu teczek lub albumów tematycznych na podstawie zbieranych informacji,
f) prowadzenie przez członków klubu lekcji europejskich dla uczniów własnej szkoły,
g) organizacja Szkolnych Dni Przedsiębiorczości.
6. Działania pozaszkolne:
a) poszukiwanie grup wsparcia (w szkole, w środowisku lokalnym, instytucjach centralnych, organizacjach pozarządowych o ogólnopolskim zasięgu) – współpracy z mediami, uczestniczeniu w imprezach o tematyce europejskiej,
b) prowadzenie przez członków klubu prelekcji europejskich dla uczniów innych szkół,
c) nawiązanie współpracy z innymi klubami działającymi w Polsce, organizowanie wspólnych przedsięwzięć,
d) nawiązanie współpracy z klubami lub szkołami z innych państw europejskich, w celu organizowania wymiany młodzieży.
7. Dokumentacja Szkolnego Klubu Europejskiego
- Statut Szkolnego Klubu Europejskiego
- Regulamin Klubu Europejskiego
- Deklaracja członkowska
- Karty członkowskie
- Kronika Szkolnego Klubu Europejskiego