Tytuł projektu: „Europejskie doświadczenia uczniów Zespołu Szkół w Oleszycach”
Czas trwania projektu: 01.09.2018r. – 31.08.2020r.
Kwota dofinansowania: 76 156 euro
Liczba uczestników: 32 uczniów Zespołu Szkół w Oleszycach
Informacje dodatkowe:
Podsumowanie działań projektowych:
- Dzień hiszpański Hiszpańskie walentynki
- Nauka języka hiszpańskiego w praktyce
- Podsumowanie udziału w stażach – grupa 1
Cel główny projektu: rozwój kompetencji zawodowych 32 uczennic i uczniów Zespołu Szkół w Oleszycach, kształcących się w zawodach: technik hotelarstwa, technik żywienia i usług gastronomicznych, technik leśnik, rolnik, cukiernik wzrost działań przedsiębiorczych, mobilności i samodzielności młodzieży oraz zwiększenie konkurencyjności absolwentów na krajowym i europejskim rynku pracy.
Informacje dla uczestników projektu:
Projekt realizowany jest w ramach sektora KSZTAŁCENIE I SZKOLENIA ZAWODOWE
Wzór umowy finansowej pomiędzy organizacją wysyłającą a uczestnikiem mobilności – osobą uczącą się jest dostępny na stronie: http://erasmusplus.org.pl/ksztalcenie-i-szkolenia-zawodowe/akcja-1/
Uczestnicy projektu odbędą staże zawodowe w hiszpańskich przedsiębiorstwach.
Uczniowie kierunków rolnych i leśnych będą mieli możliwość poznania nowoczesnych metod prowadzenia gospodarstw w regionie Sewilli, zostaną zmotywowani do ulepszania, modernizacji gospodarstw/firm swoich rodziców (a w przyszłości własnych), wdrażania nowoczesnych metod produkcji rolnej i leśnej oraz zastosowania nowoczesnych rozwiązań w zakresie mechanizacji rolnictwa i leśnictwa.
Uczniowie kierunków turystyczno-gastronomicznych będą doskonalić swoje umiejętności zawodowe, poznają kulturę kuchni hiszpańskiej, tradycje hiszpańskiego hotelarstwa, metody i zasady pracy w europejskich przedsiębiorstwach branżowych. Obsługa obcojęzycznych klientów restauracji i gości hotelowych, poznanie metod pracy w różnych działach obiektu hotelarskiego stworzy uczniom możliwość dostosowania swoich kwalifikacji do potrzeb europejskiego pracodawcy.
Miejsca praktyk są dostosowane do profilu zawodowego i znajomości języka obcego przez uczestnika (hotele, zakłady gastronomiczne, gospodarstwa rolnicze i ogrodnicze). Wyboru miejsc odbywania stażu dokonuje instytucja pośrednicząca w porozumieniu z zespołem projektowym. Przed wyjazdem uczniowie biorą udział w przygotowaniu zawodowym, językowym i kulturowym).
Wszyscy uczniowie wezmą udział w kursie języka hiszpańskiego, programie kulturowym, spotkaniach z hiszpańską młodzieżą.
Efekty realizacji projektu dla uczniów to udoskonalenie kompetencji zawodowych zgodnie z europejskimi standardami, rozwój kluczowych kompetencji innowacyjności i przedsiębiorczości, poprawa umiejętności posługiwania się językami obcymi, rozwój kompetencji interpersonalnych i wzrost świadomości międzykulturowej uczniów; walidacja efektów uczenia się nabytych podczas stażu poprzez dokument Europass Mobilność oraz system ECVET oraz modyfikacja i uatrakcyjnienie programu nauczania w zawodach. Szkoła w wyniku realizacji projektu nawiąże długofalową współpracę z partnerami działającymi w branży rolniczo-leśnej i turystyczno-gastronomicznej, która zaowocuje przyszłymi działaniami, a przede wszystkim spowoduje uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej szkoły i dostosowanie jej do wymogów europejskiego rynku pracy. Szkoła będzie mogła zweryfikować program praktyk zawodowych dzięki konfrontacji z wymaganiami stawianymi przez przedsiębiorstwa funkcjonujące na rynku europejskim, co spowoduje wzrost synergii między kształceniem szkolnym a środowiskiem pracy. Udział szkoły w projekcie będzie motywujący dla innych szkół powiatu do udziału w programie Erasmus+.
Potencjalne korzyści długofalowe z realizacji projektu to zmiana świadomości ucznia, uświadomienie możliwości wyboru różnych dróg rozwoju osobistego i zawodowego, wykształcenie pożądanych przez pracodawcę cech, wyzwolenie pozytywnego myślenia, inicjatywy i kreatywności.