Tytuł projektu: Kluczowe kompetencje to nasza przepustka do rozwoju osobistego
Czas trwania projektu: 31.12.2023 r. – 29.09.2024 r.
Miejsce: Eratini na południowym krańcu półwyspu Peloponez, leżącym bezpośrednio nad malowniczą Zatoką Koryncką w Grecji
Kwota dofinansowania: 48 658,00 euro
Liczba uczestników: 30 uczniów klasy od drugiej do czwartej oraz 4 nauczycieli Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Oleszycach
Cel projektu: Przedsięwzięcie „Kluczowe kompetencje to nasza przepustka do rozwoju osobistego” o numerze 2023-1-PL01-KA122-SCH-000146452 realizowane jest w ramach projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej” finansowanego ze środków programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego.
Termin realizacji: 07.04 – 20.04.2024r.
30 uczniów oraz 4 nauczycieli Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Oleszycach uczestniczyło w międzynarodowym projekcie o nazwie „Kluczowe kompetencje przepustką do rozwoju osobistego”, finansowanym ze środków programu „Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego – Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej”, realizowanym w Erateini w centralnej części kontynentalnej Grecji, na południowym krańcu półwyspu Peloponez, leżącym bezpośrednio nad malowniczą Zatoką Koryncką.
Celem projektu było wzmocnienie tożsamości europejskiej, wymiana doświadczeń, doskonalenie umiejętności językowych, wspieranie uczniów w rozwoju wymaganych przez pracodawców kompetencji miękkich, rozwijanie przedsiębiorczości służącej kreowaniu mobilności uczniów oraz onboarding przyszłych pracowników, przeciwdziałanie bezrobociu absolwentów, rozwój współpracy międzynarodowej. W ramach 2-tygodniowego wyjazdu do Grecji na mobilność edukacyjną w terminie: 07.04 – 20.04.2024 r., uczniowie mieli możliwość rozwijania kompetencji kluczowych, w tym zawodowych.
Wyjazd na realizację projektu kulturowego nie wiązał się dla uczniów z koniecznością ponoszenia kosztów. Wszystko, od podróży, przez kieszonkowe, pobyt w Grecji, zajęcia edukacyjne, wyżywienie i inne atrakcje zostało zapisane w projekcie. Szkoła na jego realizację otrzymała 48 658,00 Euro!
W projekcie udział wzięli uczniowie Technikum w zawodach technik żywienia, technik rolnik, technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki, technik weterynarii. Rekrutacja uczniów odbywała się na podstawie ich wyników w nauce, zachowania, frekwencji na zajęciach, znajomości języka angielskiego, zaangażowania w działania szkolne, lokalne i regionalne, mniejszych szans edukacyjnych, z uwzględnieniem kryterium trudnej sytuacji z ograniczonym dostępem do uczestnictwa w programie.
Rekrutacja do projektu była bardzo szczegółowa. Każdy z uczniów, który został zakwalifikowany brał także udział w dodatkowych zajęciach przed wyjazdem, podczas których uczniowie szlifowali język angielski, mieli dodatkowe zajęcia z zakresu przygotowania pedagogiczno-kulturoznawczego.
Udział w projekcie umożliwił realizację zaplanowanych celów i rezultatów jak również rozwijanie kompetencji informatycznych uczniów poprzez urzeczywistnianie misji partnerskich szkół, polegających na tworzeniu nowych, interesujących i praktycznych specjalności dostosowanych do zainteresowań i wymagań współczesnego społeczeństwa informacyjnego.
Realizacja projektu pozwoliła uczniom pogłębić praktyczne umiejętności i wiedzę z zakresu podstawy programowej. Ponadto uczniowie poznali kulturę grecką poprzez udział w programie kulturowym, podczas którego odwiedzili najważniejsze atrakcje turystyczne regionu, takie jak Galaxidi, Nafpaktos, Delfy, Olimpię, a przede wszystkim dzielili się wiedzą i umiejętnościami ze szkołami Sieci Szkół Rolniczych prowadzonych przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Praca w projekcie z partnerską szkołą grecką była również ciekawym doświadczeniem dla kadry nauczycielskiej naszej szkoły. Jak zauważają sami nauczyciele, nastawienie na realizację celów, efekty
i rezultaty, a przede wszystkim zmiana przestrzeni edukacyjnej, w tym czasowej, nieograniczanej dzwonkami lekcyjnymi, to podstawowe elementy niezbędne do efektywniejszego realizowania procesu edukacyjnego.
Dwa tygodnie – czternaście dni. To niby niewiele, jednak była to niesamowita przygoda dla wszystkich uczestników, podczas której uczyli się od najlepszych, szlifowali język, poprawili komunikację, nabyli nowe umiejętności praktyczne, poznali kolegów ze szkół partnerskich oraz fantastyczne miejsca.
W ramach podsumowania projektu uczniowie zorganizowali dzień grecki, podczas którego przedstawili społeczności szkolnej i lokalnej prezentację zawierającą relacje z każdego dnia pobytu w Grecji. Zorganizowali również pokaz mody greckiej.
Opracowanie: p.Katarzyna Kruk-Babik