Staże kolejnej grupy uczniów w Hiszpanii już za nami!

Staże kolejnej grupy uczniów w Hiszpanii już za nami!

Sprawozdanie z pobytu II grupy uczniów na stażach zawodowych w Hiszpanii

Projekt: Kompetencje zawodowe w europejskim wymiarze finansowany z programu Unii Europejskiej Erasmus+

Termin staży: 01.11-19.11.2021

Miejsce: Sewilla, Hiszpania

18 uczennic w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych ZSCKR w Oleszycach wzięło udział w praktykach zawodowych w Hiszpanii w Sewilli. Restauracje, w których młodzież odbywała praktyki miały rożny charakter – część restauracji specjalizowała się w przygotowywaniu dań na wynos, część serwowała posiłki w godzinach przedpołudniowych (śniadania i lunch), część natomiast pracowała po południu i wieczorem. Wszystkie restauracje miały duży wybór dań i uczniowie z ciekawością i zaangażowaniem przystępowali do obróbki owoców morza, przygotowywania dań charakterystycznych dla kuchni hiszpańskiej i poznawania nowych technik pracy.

Organizacja opieki nad praktykantami w trakcie ich pracy w restauracjach w formie tzw. tutoringu  przyniosła wiele korzyści uczniom. W ciągu trzech tygodni opanowali wiele nowych umiejętności, co świadczy o dużej skuteczności tej metody nauczania. Metoda tutoringu (jeden opiekun – jeden lub dwóch praktykantów) wymaga dużego zaangażowania zarówno ze strony opiekuna, jak i ze strony ucznia. Doświadczeni pracownicy poświęcają czas, instruują i przyglądają się pracy młodzieży, młodzież natomiast wykonuje wszystkie czynności, pyta, uczy się. Istotny jest też dobry kontakt praktykanta z tutorem, co w czasie staży stanowiło istotną wartość dodaną udziału w stażach. Młodzież uzyskiwała ogromne wsparcie i zrozumienie ze strony tutorów, dzięki czemu nabywanie nowych umiejętności było bardzo efektywne.

W czasie praktyki w zakładach gastronomicznych kluczową rolę odgrywała komunikacja. Umiejętność porozumiewania się z pracodawcą i zespołem, a także z klientami to podstawowy warunek stateczności staży zawodowych.  W czasie pobytu w Hiszpanii nie mogło więc zabraknąć lekcji języka hiszpańskiego. Każdy uczestnik projektu brał udział w kursie języka hiszpańskiego i przystąpił do egzaminu w celu uzyskania certyfikatu językowego. Słownictwo branżowe ćwiczone było w czasie pracy, natomiast podstawowe zwroty i porozumiewanie się w życiu codziennym uczniowie mieli okazję doskonalić wykonując ćwiczenia na ulicy, w sklepach, w czasie gier dydaktycznych.

Ciekawym uzupełnieniem wiedzy zawodowej stażystek okazały się warsztaty z zakresu przygotowania najbardziej rozpoznawalnej hiszpańskiej potrawy paelli. Poznanie typowo hiszpańskiej receptury sporządzania paelli, historia powstania tej potrawy, udział w jej przygotowaniu oraz degustacja pozwoliła na przybliżenie uczestnikom tradycyjnej hiszpańskiej kuchni oraz nabycie umiejętności samodzielnego sporządzania paelli w wersjach: Paella de Verduras, Paella de Carne, Paella de Marisco, Paella Mixta.

Typowym dla Hiszpanów zwyczajem jest spotykanie się w restauracjach, gdzie spożywa się przekąski typu tapas z różnymi rodzajami lekkiego alkoholu. Praktykanci wzięli również udział w spotkaniu przy tapas w jednej z restauracji, w gdzie odbywały się praktyki, tj. Taberna de Alambigue Alfalfa. Właściciel zaproponował młodzieży degustację wielu przekąsek, a przede wszystkim pokazał jak można zorganizować swoją firmę i nadać jej unikalny charakter, korzystając z bogactwa własnej kultury lokalnej. Restauracja jest firmą, utrzymaną w starym stylu hiszpańskim, w którym gość czuje klimat i smak Andaluzji.

Sewilla – stolica prowincji Andaluzja jest jednym z najbardziej wypełnionych zabytkami miast Hiszpanii. Podczas pobytu w Sewilli warto było zwiedzić imponującą gotycką katedrę – Catedral de Sevilla, najstarszą, wciąż jeszcze wykorzystywaną rezydencję królewską świata – Alcázar, jedną z najstarszych aren walk byków w Hiszpanii – Plaza de Toros – w której nadal odbywają się walki byków.

Podczas pobytu w słonecznej Andaluzji młodzież uczestniczyła w wycieczce do Kadyksu i Malagi – dwóch ważnych miast regionu i jednocześnie bardzo różniących się od siebie.  Kadyks –  nazywany jest perłą Andaluzji, andaluzyjską Hawaną albo białym miastem – to tylko kilka z określeń najstarszego miasta w Hiszpanii, którego pięknem można się zachwycać bez końca.  Malaga położona na Costa del Sol – Wybrzeżu Słońca, gdzie po krótkim spacerze po zabytkowym śródmieściu nie sposób było się oprzeć skorzystaniu z ciepłych promieni słońca i plażowaniu na popularnej plaży La Malaguetta.

Udział w praktykach zawodowych oraz w bogatym programie kulturowym wpłynął na wzrost umiejętności zawodowych uczniów, doskonalenie kompetencji kluczowych, w tym językowych i organizacyjnych. Udział w działaniach projektowych pokazał także młodzieży, że warto poznawać kulturę i tradycje różnych narodów, ciekawe zabytki, uczyć się komunikowania się w językach obcych.